Däck på tunga fordon

1.Regler för tunga fordon

På tunga fordon ska samtliga däck ha ett mönsterdjup på minst 5 mm vid vinterväglag. Det är viktigt att drivaxlarna ska var utrustade med vinterdäck. Däck på lastbilar ska ha minst 1,6 mm på den mest slitna delen, förutom vid tvillingmontage. Corden får dock inte synas. Vid tvillingmontage ska det bästa däcken sitta innerst, det slitna ska sitta ytterst.

Vinterdäck ska användas under perioden 1 December - 31 Mars. På tunga fordon får dubbdäck användas under perioden 1 Oktober - 15 April.

På sista tiden är dubbdäck ganska ovanligt på tunga fordon men om du monterar dubbdäck på vänster framhjul så måste du även montera på höger framhjul. Det måste vara symmetriskt. Vid tvillingmontage behöver antingen det inre eller yttre däcket ha dubbdäck.

däck, sommardäck, vinterdäck

Regler för vinterdäck

Vinterdäck kan vara dubbade eller odubbade. Vinterdäck måste ha ett mönster som passar för körning i snö och modd. Däcken måste hålla sig mjuka vid låga temperaturer. Vinterdäcken måste ha ett märke med bokstäver M + S eller en snöflinga eller alptopp.

Man ska vara noga med att ha rätt lufttryck i däcken; lågt lufttryck i däcken skapar risk för däckexplosion genom överhettning, samt bidrar till en sämre bränsleekonomi.

När du kontrollerar hjul och däck ska du undersöka att det finns luft i däcken, inga hjulmuttrar är lösa, mönsterdjupet är bra, däckslitaget är acceptabelt, att det inte finns några skador på däcken. Efter kontrollen är fordonet klart för att köras.

Hur funkar servostyrning?